Ohjaaja Laura Wandel jatkaa toisessa elokuvassaan Adam’s Sake Dardennen veljesten roolimallin mukaisesti. Teos oli Cannesin elokuvajuhlien Kriitikoiden viikon avajaiselokuva. Kriitikoiden ylistämän debyytin Playground (2021) tavoin Wendel tarkastelee jälleen lapsia vallankäytön kohteina.
Nyt polttopisteessä ovat aikuiset, jotka joutuvat luovimaan yhteiskunnan rakenteiden ja byrokratian verkostossa – ympäristössä, jossa yksilölliset tilanteet eivät tuo sympatiapisteitä. Sairaalaan sijoittuvassa elokuvassa hoitaja Lucy (Léa Drucker) yrittää työnsä ohessa tehdä kaikkensa, jotta ehdonalaisessa oleva yksinhuoltajaäiti Rebecca (Anamaria Vartolomei) saisi pysyä läheistään tarvitsevan poikansa Adamin (Jules Delsart) kanssa.
Rebeccan hahmoon tiivistyy epäluottamus viranomaisia ja heidän armotonta protokollaansa kohtaan. Pelko lapsen menetyksestä saa hänet temppuilemaan tavalla, joka aiheuttaa Lucylle päänvaivaa. Intiimin tarinan lisäksi elokuvasta kasvaa tarkkakatseinen kuvaus julkisella sektorilla työskentelevien ihmisten todellisuudesta ja tavallisten ihmisten hädästä.
Valtteri Lepistö