Eurooppalaisen elokuvan lisäksi festivaalilla nähdään tänä vuonna myös kattaus japanilaista elokuvaa.
Espoo Ciné on tullut tunnetuksi ennen kaikkea uuden eurooppalaisen elokuvan näyttämönä. Tänä vuonna festivaali kuitenkin suuntaa katseensa myös kauas Itä-Aasiaan, Japaniin. Japani on jo kauan ollut yksi maailman suurista elokuvamaista ja sieltä on tullut valtava joukko hyvin moneen eri suuntaa kurottavia hienoja elokuvantekijöitä.
Festivaali esittää tänä vuonna viisi pitkää elokuvaa sekä seitsemästä lyhytelokuvasta koostuvan kimaran. Sarjan avaa kotimaassaan viime vuonna menestykseen noussut, konkariohjaaja Junji Sakamoton kaunis ja hauska Okiku and the World. Elokuva on saanut kotimaassaan lukuisia palkintoja ja noussut jopa hiukan yllättäen myös yleisösuosikiksi. 1800-luvun alkupuolelle sijoittuvassa romanttisessa draamakomediassa katsojaa muistutetaan siitä, ettei kiertotalous ole nykyajan keksintöjä, vaan kaikkea käden ulottuvilla olevaa on ennenkin osattu hyödyntää.
Uutta ja vanhaa animea
Japanilaisesta elokuvasta puhuttaessa ei voi myöskään olla mainitsematta japanilaista animaatiota eli animea. Kansainvälisestä näkökulmasta katsottuna animen kruunaamaton kuningas on tietenkin Hayao Miyazaki, jolta festivaali esittää ilmaisessa ulkoilmaesityksessä ohjaajan ehkä rakastetuimman elokuvan Naapurini Totoro (1988).
Uudempaa animea festivaalilla edustaa Yuzuru Tachikawan ohjaama jazzaiheinen Blue Giant. Viime vuoden menestyneimpien animeuutuuksien joukkoon lukeutuva elokuva perustuu Shinichi Ishizukan samannimiseen, moninkertaisesti palkittuun mangaklassikkosarjaan. Nuoren saksofonistin kasvutarinan kertova elokuva tekee vaikutuksen ennen kaikkea upeasti visualisoiduilla ja kuvastoltaan lähes psykedeelisillä musiikkiosuuksilla. Musiikin elokuvaan on tehnyt Suomessakin muun muassa April Jazzissa vieraillut virtuoosipianisti Hiromi.
Tuoretta japanilaista draamaa ja kokeilevaa otetta
Animen lisäksi japanilainen elokuva on tietenkin myös paljon muuta. Espoo Cinéssä japanilaista draamaa edustaa muun muassa Takuya Katōn ohjaama Fly On, joka kuvaa kolmekymppisen Watakon elämän käännekohtaa poikkeuksellisen hienovaraisella ja nyansoidulla tavalla. Fly Onin kaltainen surun ja kauneuden yhteenkietoutuminen tuntuu olevan mahdollista vain japanilaisen kulttuurin piirissä.
Cannesin elokuvajuhlien arvostetussa Quinzaine des cinéastes -sivusarjassa ensi-iltansa saanut Yōko Yamanakan ohjaama ensimmäinen täyspitkä elokuva Desert of Namibia palkittiin heti Kansainvälisen kriitikkojen liiton Fipresci-palkinnolla. Uuden aikakauden ikoniksi nimetyn Yūmi Kawain tähdittämä draamaelokuva kertoo elämässään tylsistyneestä ja mielenterveytensä kanssa kamppailevasta 21-vuotiaasta Kanasta tavalla, joka on japanilaisessa kontekstissa jotain aivan uutta. Jos luulit jo tietäväsi mitä japanilainen elokuva nykyään on, sinun pitää nähdä tämä!
Japanissa on myös aina ollut tilaa kokeilevalle, elokuvan kieltä uudistavalle ilmaisulle. Espoo Cinén Japani-sarjan kruunaa kimara 1960–1980-luvuilla tehtyjä kokeellisia lyhytelokuvia. Nimellä Ultra Mint – elokuvaruonoutta Japanista esitettävä seitsemän elokuvan lyhytelokuvanäytös tuo nähtäväksi kokeellisen lyhytelokuvan klassikoita, joita Suomessa ei todennäköisesti koskaan aiemmin ole päässyt näkemään isolta kankaalta. Mukana on klassikkoelokuvia muun muassa avantgarderunoilija Shūji Terayamalta, varhaiselta mangan mestarilta Seiichi Hayashilta ja poptaiteen legenda Keiichi Tanaamilta.
Japanilaista elokuvaa on ollut Suomessakin nähtävillä jo vuosikymmenien ajan ja Hayao Miyazakin, Hirokazu Kore-edan tai Ryūsuke Hamaguchin kaltaiset mestariohjaajat alkavat olla meilläkin tuttuja nimiä. Japanilainen elokuvakulttuuri on kuitenkin paljon enemmänkin kuin muutamat teatterilevitykseen tuodut kansainväliset hittielokuvat. Pelkästään vuonna 2023 Japanissa sai ensi-iltansa yli kuusisataa uutta elokuvaa, joista pääosaa ei koskaan esitetä kotimaansa ulkopuolella. Uutta ja mielenkiintoista japanilaiselokuvaa riittääkin siis varmasti jokaiseen makuun. エスポーで日本映画を見にようこそ!
Tutustu kaikkiin Japani-sarjan elokuviin täällä.