Ultra Mint – elokuvarunoutta Japanista
Näytökset
Lyhytelokuvanäytös on tokiolaisen Image Forum -arkiston kokoelmien aarteista koottu kimara. 1960-luvulta 1980-luvun taitteeseen rajautuvan näytöksen elokuvat ulottuvat tyylillisesti animaatioista kollaasiin ja päiväkirjaelokuvaan. Kokeellinen elokuva on olennainen osa japanilaista elokuvakulttuuria, ja monet näytöksen tekijät myös vaikuttivat muilla taiteen aloilla, kuten runoilijat Shūji Terayama tai Shiroyasu Suzuki tai pop-taiteilija Keiichi Tanaami. Rakastettu animaatio-ohjaaja Hayao Miyazaki puolestaan on nimennyt yhdeksi innoittajakseen avant-garde-mangataiteilijanakin tunnetun Seiichi Hayashin.
Näytöksessä nähdään seuraavat elokuvat:
Shūji Terayama: The Cage (1964, 11:48)
Vihreäsävyinen hallusinatorinen elokuvaruno kysyy, onko ihminen ajan vanki.
Seiichi Hayashi: Shadows (1968, 3:40)
Animaatio kuvaa muistoa Hiroshiman atomipommin tuhoisasta valosta. Hiljaisuuden rikkoo japanilaisen The Peanuts -yhtyeen popkappale.
Isao Kota: Dutchman’s Photographs (1974, 6:27)
Leikkisä strukturalistinen mykkäelokuva paljasjaloin meressä kävelemisestä – sekä kuvista itsestään, jotka muuttuvat toisiksi kuviksi.
Shiroyasu Suzuki: Impressions of Sunset (1975, 23:13)
Japanilaisen päiväkirjaelokuvan uranuurtajan lempeä ylistys uudelle 16mm kameralle, jolla voi taltioida nuoren perheen arkea.
Taku Furukawa: Coffee Break (1977, 3:17)
Animaatio kahvin virkistävästä vaikutuksesta, myös suomalaiseen makuun.
Hirose Tadashi: Ultramint (1980, 10:00)
Elokuvaruno yhdistelee erilaisia pintoja ja olomuotoja: öljy vedessä, etana etenemässä partaveitsen terällä.
Keiichi Tanaami: Sweet Friday (1975, 3:17)
Menevä ja kupliva pop-animaatio. Elokuvassa on välkkyviä valoärsykkeitä (flicker), jotka voivat aiheuttaa kohtauksia valoherkille katsojille.
Tytti Rantanen
Espoo Cinén Japani-sarjaa on tukenut Scandinavia-Japan Sasakawa Foundation.